joi, 6 ianuarie 2011

Paradigma omului deștept

     Omul deștept percepe realitatea cu un grad sporit de obiectivitate. Reușește să se detașeze de evenimente și să privească lucrurile ”din afara cutiei”. Fiecare incursiune în stratosfera realității îi amplifică perspectiva și-i dă satisfacția de a observa structuri și fenomene greu detectabile. 
     Omul deștept știe că este deștept. Își recunoaște superioritatea și își adună gram cu gram aroganță pură. Are explicații aproape pentru orice. Posedă detașarea și vederea în profunzime în egală măsură. Înțelege mecanisme și face prognoze. Prognozele se adeveresc. Cercetează și descoperă realități din ce în ce mai copleșitoare. Ajunge la nivelul în care se crede stăpân: stăpân pe sine, stăpân pe situație, stăpân pe celălalt. Este superior. Își poate genera propria existență.
     Începe să facă planuri complexe. Reușește să pună piciorul pe vârfuri neatinse. Se întoarce cu fața spre vale. ”Ce departe am ajuns!” Frământările mărunte ale semenilor lui îl fac să zâmbească îngăduitor: ”Fiecare face ce poate!” El poate să se redefinească. Poate să facă orice își dorește. Își ține respirația, deschide gura și strigă ”Eu pot!” Respiră umanism, transpiră umanism și se hrănește cu el.
     Privește în sus: ”Domnule, te rog să te dai le o parte din calea mea! Mă incomodezi! Nu te mai potrivești în peisaj! Ești plăsmuirea celor de jos, cu frământări mărunte. Eu mă descurc și fără Tine! Nu am nevoie de Tine! De fapt, nici nu exiști!”
     Cel de Sus, îngăduitor, se dă la o parte. Îl lasă să își savureze înfumurarea.    
     Aș vrea să-l cunosc pe omul acela deștept care în timp ce urcă, coboară, care în timp ce înțelege lucruri ascunse, se amestecă mai mult în mulțime și care atunci când privește în sus întinde mâna în semn de salut.
     Când o să-l întâlnesc, o să-i cer să mă învețe și pe mine să fiu un om deștept.

7 comentarii:

  1. Eu sunt omul ala destept. Cand vrei sa incepem lectiile? Dar cand vom incepe avem ceva de lamurit. Iar primul lucru este acesta: "se amestecă mai mult în mulțime". Niciun om destept nu se va asocia sau omogeniza printre cei inferiori, caci atunci nu se respecta destul, nu-si respecta munca de a se numi "destept".

    RăspundețiȘtergere
  2. Îmi pare rău, nu ești omul pe care îl caut. Omul deștept știe să se amestece printre cei inferiori fără a fi stânjenit de micimea lor. Îi ajută să-și depășească condiția. Omul fără oameni este nimic.

    RăspundețiȘtergere
  3. Of, asa repede m-ai catalogat. Si daca reusesc sa ma amestesc printre oameni fara sa conteze statutul lor? Crezi ca ma cunosti asa de bine incat sa nu-mi dai o sansa? Omul fara cei din jur nu exista, iti dau dreptate, caci prin ei isi castiga banii, isi castiga statutul social, totul.

    RăspundețiȘtergere
  4. Dar dacă ai trăi printre ei doar pentru folosul lor, nu pentru al tău personal?

    RăspundețiȘtergere
  5. Nu pot gandi si actiona cu gandul sa fac bine altora cand mie mi-e rau. Probabil e bine, prin prisma unei idei de religie si de a face bine, dar e rau prin prisma ideilor mele.

    Si-n folosul meu cine?

    RăspundețiȘtergere
  6. Sunt plecată câteva zile. Întrebarea ta e trăznet! Când mă întorc îi voi dedica un post întreg.

    RăspundețiȘtergere
  7. Postarea promisă a fost atașată pe 23 ianuarie.

    RăspundețiȘtergere